Upotreba kompresora kod finalnog miksa

Kada se i kako kompresor koristi pri finalnom miksu?

psp-audioware-vintage-warmer

U praksi kompresor se koristi na dva načina

  1. Da bi se istakeo i poboljšao neki instrument ili grupa instrumenata ili neki dio miksa
  2. Pri finalnom miksu (finalizacija) i pripremi za prženje na finalni medij (CD) koji bi bio spreman za prodavnicu🙂

Kompresor na instrumentu (opcija 1) npr. želimo da istaknemo gitaru u melodiji, želimo da je istaknemo više živom itd…

U finalizaciji kompresor se primjenjuje na kompletan miks i u praksi se koristi obično multi-band kompresor koji može da izmjeni jačine signala ali unutar različitih frekventnih raspona, npr. visoki tonovi trebaju biti manje kompresovani od dubokih i slično.

Ovako bi izgledao jedan standardni miks

“određeni instrument” -> kompresor -> EQ -> mix -> multiband kompresor

Dakle, osnovni cilj kod opcije 2 je uraditi samu završnicu i uravnotežiti instrumente tako da pri izlazu nema klipinga i odstupanja u odnosu na kompletan miks (gitara negdje jača, negdje tiša). Naravno, pri tome treba obratiti pažnju da neki dijelovi projekta npr. treba da budu tiši ili glasniji na prelazima i slično ali takva podešenja radimo pri miksanju mikseru.

I na kraju važna napomena:

U principu mastering i finalizaciju bi trebao da radi neko ko nema veze sa projektom – koji ga prvi put čuje🙂 međutim pošto smo mi nisko-budžetaši i nemamo puno para da dajemo nekom studiju da to odradi – zasučimo rukave i odradimo mi!

Ono što je najbitnije u svemu je da dopustimo našim ušima da se odmore od svega, stoga par dana na selo, bez PC-ja nije na odmet🙂 Dok radimo na projektu uši se naviknu na zvukove koje smo iskomponovali i slično i onda sve ode u helač…. kako god i koliko god da puštamo sve to – sve nam je super! Jer smo mi to napravili🙂 gdje neće valjati….

Ono što ja uradim je, odmaknem se od računara na jedno dva dana i vratim se ženi🙂 pa se nakon dva dana opet vratim PC-u. Šta dobijamo ? Zadovoljna žena, zadovoljan PC i naš miks🙂 ali naravno u ta dva dana apstinencije – NEMA SLUŠANJA NAŠEG SUPERIORNOG PROJEKTA !!!

Kada nakon dva dana opet pustim miks, a ha počinjem primjećivati, ovdje fali ovo – ovdje fali ono… itd… itd…

Druga dobra stvar koju ja radim je da pustim miks nekome ko je apsolutno van toga svega i ko sluša Željka Joksimovića… pa kad takav čovjek kaže … a ha super – to je dobro onda pustim nekome ko sluša već malo ozbiljnije i razumije se u muziku (ima bolje ukuse), pa kad i takav čovjek kaže – hm… pa to je super, onda je to zaista super… ako auditorijum od 20-ak ljudi imamo 65% negativnih odgovora, onda očigledno nešto trebamo mjenjati🙂 tako je to ! Uglavnom ništa ne prepuštajte isključivo subjektivnom mišljenju … jer Vas to može uništiti…

Jednostavno, sa ovim procesom ne treba žuriti, pa taman to trajalo i mjesec – dva… samo polako🙂 i ishod će biti pozitivan, zagarantovano.

Hard Limiting

Ili što bi naš narod rekao Tvrdo limitiranje (u smislu nivoa signala). Hard limiting vrši maksimalno pojačanje do određenog – zadanog nivoa, ali time zna rušiti i kvalitetu samog finalnog projekta, jer odsjeca vrhove iznad određenog nivoa decibela, a sve što je ispod tog nivoa pojačava, tako da na kraju dobijamo ravnomjeran zvuk i imamo maksimalnu izlaznu snagu signala. Zvuk koji dobijamo na izlazu nije distorzitivan ali bude u nekim djelovima preglasan (naravno sve zavisi od samog miksa).

Primjera radi, ja često koristim Waves L2 ultramaximizer plugin u tu svrhu.

waves-l2-ultramaximizer

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: