Kako podesiti kompresor ?

Još malo o kompresiji i kompresorima🙂

1. Bilo da se koristi hardware ili software (plugin) kompresor podešenje se radi identično. Prvo što treba da uradimo je da ubacimo kompresor na kanal koji želimo kompresovati.

2. Štimamo “threshold” do stanja dok vrhovi (peak-ovi) signala ne pređu preko threshold-a i počnu aktivirati kompresor. Osim, naravno, ako želimo da spojimo nešto – kao npr. živi bass – u tom slučaju držimo da prelazi preko thresholda svo vrijeme.

3. Podesimo omjer (Ratio) tako da jednostavno bude prikladan (pristaje) materijalu koji kompresujemo. Bass gitara zvuči dobro na omjeru 4:1, bubnjevi 2:1 kao i vokali, a električna gitara bilo gdje između 2:1 i 6:1.

4. Omjer i threshold rade zajedno.  Podesimo ih zajedno i poslušamo kakav efekat imaju na izlazni signal.

5. Attack i Release kontrole određuju kako će kompresor reagovati. Brzi attack je recimo dobar kod rap beat-a npr., dok se spori češće koristi kod masteringa.

6. Release kontrola također može u potpunosti izmjeniti signal kompresora. Kraće Release vrijeme izaziva da kompresor radi kao da “radi naporno”, dok duže Release vrijeme zvuči dosta prirodnije u izlazu.

7. Koristiti make-up gain i kontorle izlaza (output controls) da bi se signal smjestio u miks bez ikakvih neželjenih zvukova.

8. Podešenje hard/soft knee (tvrda/meka koljena) zavisi od samog materijala. Hard knee radi dobro kod bubnjeva, bass-a i prekusije. Soft knee je mnogo transparentniji i radi bolje kod vokala i nekih gitarskih dionica.

9. Look-ahead opcija. Plug-in kompresori često imaju ovu opciju. To znači da se koristi skroz mali delay na kompletnoj pjesmi da bi kompresoru dalo mali pregled šta je sljedeće. Ovo također omogućava da uhvati vrhove (peak-ove)  na najblaži način, ali isto tako nekada se događa da kompresor prekoči nekoliko “riječi”🙂 stoga ga ne koristiti u glavnoj postavci.

Na kraju, za svaku teoremu i pravilo oko postavke kompresora, uvijek se nađe neko ko to sve obori🙂 i napravi najbolju moguću stvarku, koja se vrti po radiju i diskotekama, zato što jednostavno eksperimentiše. Sve je u biti u eksperimentu, ovo gore navedeno su neka “školska” pravila kako se to koristi na ispravan način, međutim sve je moguće🙂

Kao što sam već pisao mnogo puta, sve ovo zahtjeva dosta vježbe i eksperimentisanja… dok vas glava ne zaboli🙂

Evo i nekih primjera

primjer 1 (drum loop bez ikakve kompresije)

primjer 2 (Opto-kompresor sa sporim “attackom” i “releasom”, 6:1 omjer i vrlo mali threshold. Klasični drum pumping zvuk.)

primjer 3 (Isti parametri kao i na gornjem primjeru samo sa brzim “attackom”)

primjer 4 (FET kompresija sa 2:1 omjerom, osrednjim attackom i releasom, a threshold dodiruje vrhove)

primjer 5 (Isto kao i prethodno, samo sa omjerom 30:1. Ovaj zvuk je zaista zdrobljen🙂 )

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: